Zaken Punt
Image default
Bedrijven en samenleving

Hoe houd je het overzicht binnen jouw bedrijf?

Het is gemakkelijk om te verzanden in de dagelijkse details van het runnen van een bedrijf. Maar als je succesvol wilt zijn, is het belangrijk om overzicht te houden over wat er in jouw bedrijf gebeurt. Hoe je dat overzicht behoudt? In dit artikel lees je 4 tips:

  1. PLM systeem

  2. Content management systeem

  3. Online kalender met belangrijke deadlines

  4. Regelmatig zinnig vergaderen

1. PLM systeem

Een manier om dit te doen is het gebruik van een PLM systeem. Hiermee kun je deadlines, wettelijke documenten, foto´s en allerlei andere data bijhouden. Al deze informatie kun je ook delen met andere leden van jouw team en met andere afdelingen. Je kunt het PLM systeem zelfs toegankelijk maken voor mensen van buiten jouw organisatie. Zoals leveranciers, partners en klanten.

2. Content management systeem

Heb je een uitgebreide website of een website waar veel aan veranderd wordt? Zoals nieuwe producten, een blog of regelmatig veranderend overzicht van klanten. Dan kun je eigenlijk niet zonder een content management systeem. Dit is een systeem waarin je eenvoudig nieuwe teksten, afbeeldingen en knoppen aan de website kunt toevoegen. Zonder een IT-diploma nodig te hebben.

 

Bovendien helpt een content management systeem om orde te scheppen. Je kunt bijvoorbeeld de blogs sorteren op datum van laatste wijziging. Zo zien jouw tekstschrijvers meteen welke blogs wel een update kunnen gebruiken. Ook kun je met een content management systeem de voorraden snel bijwerken. Is een product bijvoorbeeld niet meer op voorraad? Dan zet je met één druk op de knop het woord “uitverkocht” op de productpagina.

3. Online kalender met belangrijke deadlines

Heb je een verkoopafdeling of regelmatig overleg met partners, klanten of leveranciers? Dan is een online kalender onmisbaar. Deze kun je voor jezelf aanmaken, maar ook voor bijvoorbeeld alle verkopers, afdelingshoofden en jouzelf. In dat laatste geval kun je van iedereen zien wanneer diegene een afspraak heeft staan. En kun je dus interne vergaderingen direct daar omheen plannen.

 

Bovendien kun je bij een online kalender vaak herinneringen instellen. Je krijgt dan een mailtje met bijvoorbeeld de tekst “morgen om 09:00 …” met de titel en locatie van de afspraak. Zo mis je nooit meer een belangrijke deadline.

4. Regelmatig zinnig vergaderen

Met een online kalender kun je ook in enkele seconden een wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse vergadering met steeds dezelfde mensen inplannen. Dat is erg nuttig voor de vierde en laatste tip: regelmatig zinnig vergaderen.

 

Dat doe je over belangrijke onderwerpen voor jouw bedrijf. De verkoopcijfers kun je bijvoorbeeld best per mail krijgen. Maar als die cijfers opeens een stuk lager liggen, wil je wel kunnen bespreken waarom dat zo is en wat je eraan kunt doen. Daarvoor wil je dus wel een vergadering inplannen.

 

Ook voor de lancering van een nieuwe productlijn is overleggen noodzakelijk. Hier plan je het beste een regelmatig overleg met de relevante afdelingshoofden. Zoals marketing om het product in de markt te zetten, verkoop om de prijs en verkooplocaties te bepalen, productie om te horen wanneer de productlijn klaar is enzovoort.

 

Door een PLM systeem en content management systeem te gebruiken help je jouw medewerkers en jouzelf om overzicht te creëren. Door regelmatig zinnig te vergaderen behoud je het overzicht. En met een online kalender wordt het plannen van zulke vergaderingen een stuk eenvoudiger. Veel succes met overzicht binnen jouw bedrijf houden!