In een wereld waarin een innovatiebureau je goed kan helpen met je innovatieproces binnen je bedrijf te verbeteren worden verschillende technieken gebruikt. Een van die technieken is Design thinking. Maar wat is design thinking nou precies? In deze blog krijg je een goed beeld van wat het is, hoe het gebruikt wordt en wat het voor je kan betekenen. De definitie van design thinking Design thinking wordt al lang beschouwd als de heilige graal van innovatie en de remedie tegen stagnatie in de groei van je bedrijf. Het heeft bijzonder mooie prestaties geleverd, zoals het omvormen van Airbnb van een falende start-up tot een miljardenbedrijf. Het is een concept dat steeds moeilijker te negeren is, en toch, ondanks dergelijke succesverhalen, is het een concept dat nog steeds bij veel mensen vragen oproept. Design thinking is een ideologie en een proces dat complexe problemen probeert op te lossen op een gebruikersgerichte manier. Het richt zich op het bereiken van praktische resultaten en oplossingen die technisch haalbaar zijn (ze kunnen worden ontwikkeld tot functionele producten of processen), economisch levensvatbaar zijn (het bedrijf kan het zich veroorloven om ze te implementeren) en wenselijk voor de gebruiker (ze voorzien in een echte menselijke behoefte). Het probleem moet benaderd worden vanuit het perspectief van de gebruiker. Tegelijkertijd gaat het bij design thinking om praktijk; het doel is om je ideeën zo snel mogelijk om te zetten in tastbare producten of processen. Hoe kun je het inzetten en wat kan het voor je doen? Design thinking is eigenlijk gebaseerd op vijf principes: je doelgroep observeren en begrijpen, je observaties van de vorige fase definiëren, een probleemstelling opstellen en mogelijke (out of the box) oplossingen bedenken, prototypes creëren en als laatste deze testen. Met design thinking kun je ook klein beginnen. Je kunt ervoor kiezen om je te richten op slechts één aspect van het design thinking proces, zoals het leren kennen van je klanten en een bewuste poging doen om meer empathie te tonen op een dagelijkse basis. Je doelgroep interviewen, je klanten interviewen over tevredenheid, brainstormsessies onder je medewerkers organiseren en je medewerkers stimuleren om actief bij te dragen aan ideeën zijn allemaal kleine stapjes richting een design thinking gerichte werkmethode. |