Een klant is pas echt een klant op het moment dat deze betaalt voor de diensten en/of producten die jij hebt geleverd. Je krijgt een opdracht, daar ga je mee aan de gang, je levert je product of dienst op de afgesproken datum en je klant is tevreden. Nu kun je je factuur gaan sturen. Maar wat doe je als je klant niet betaalt? Dan kan het zomaar zijn dat jij in de problemen komt. Jij hebt materialen moeten inkopen en mensen aan het werk moeten zetten om de deadlines te halen en om de producten te kunnen fabriceren. Jouw leveranciers willen hun geld zien en je medewerkers willen hun salaris op tijd ontvangen. Eén niet betaalde factuur kan er al voor zorgen dat jouw bedrijf in serieuze problemen komt. Debiteurenbeheer is daarom van groot belang. Door te weten met wie je zaken doet, door een achtergrond check te doen naar de kredietwaardigheid van je klant en door je leveringsvoorwaarden heel duidelijk te stellen kun je al voor een groot voorkomen dat je cashflow in de problemen komt. Cashflow is essentieelOm jouw product te kunnen leveren aan een klant zul je kosten moeten maken. Daar valt niet aan te ontkomen. Je hebt mensen op de werkvloer die jouw product produceren, maar je hebt ook te maken met het inkopen van materialen die verwerkt moeten worden tot jouw product. Daarbij kost de ruimte waarin je werkt geld en zullen alle machines die gebruikt worden moeten worden onderhouden. Je hebt dus, kortom, geld nodig om geld te kunnen verdienen. Cashflow is dát geld. Wat nu als een klant niet (op tijd) betaalt?Als het goed is heb je een buffer opgebouwd om dit soort zaken te voorkomen. Je kunt dan, tijdelijk, je mensen en de leveranciers betalen vanuit deze buffer. Betaalt de klant dan? Dan kun je dat geld weer gebruiken om een nieuwe buffer op te bouwen. Toch wil je dat het liefst voorkomen. Hiervoor zijn verschillende manieren. 1) Je kunt je klant vragen om een betaling vooraf Dit gaat dan meestal om een bepaald percentage van het totaalbedrag. Hiermee kun je de materialen inkopen die je nodig hebt. 2) Je kunt direct na het verlopen van de betalingstermijn actie ondernemen Dit doe je, in eerste instantie, door te bellen. Het kan immers zomaar zijn dat de factuur niet op het juiste bureau is beland. In veruit de meeste gevallen kan een verstreken betalingstermijn gemakkelijk verklaard en dus opgelost worden. Heeft de klant een probleem om de betaling rond te krijgen? Dan kun je een betaling in termijnen afspreken of, als de klant geen betaling kan doen, een incassobureau op de zaak zetten. 3) Verzeker je bedrijf tegen wanbetalers Hiervoor regel je een kredietverzekering. Deze verzekering zorgt er niet direct voor dat iedere klant keurig op tijd betaalt, maar wel dat jij erop kunt rekenen dat je je geld op tijd krijgt. Hoe heb jij je debiteurenbeheer aangepakt? |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Vakantiehuizen: hoe houd je ze koel in de zomer? Vakantiehuizen: hoe houd je ze koel in de zomer?Het is geen geheim dat uw eigen vakantiehuis een geweldige manier is om de omgeving dagelijks te...
- Tips bij het vergelijken van internet voor jouw kantoorruimte Internet vergelijken is belangrijk bij het kiezen van een internetverbinding voor je bedrijf. Hierbij moet je rekening houden met verschillende factoren. Een bedrijf heeft een...
- Welke stoelen schaft u aan als bedrijf voor bezoekers? Als je een bedrijf hebt dat veel bezoekers ontvangt, is het een must om stoelen aan te schaffen die functioneel en comfortabel zijn. Maar welke...
- Bruikbare tips om een auto te importeren Je kunt verschillende redenen hebben om een auto te importeren. Misschien is de auto die je heel graag wilt hebben in Nederland niet te koop....
- Printer kopen of leasen: de belangrijkste verschillen Heb je op kantoor behoefte aan een printer? Dan is kopen niet de enige optie. Voor zakelijk gebruik kan het ook interessant zijn om een...
- Welke stappen worden er genomen bij ziekteverzuim? Iedereen die met personeel werkt, weet dat die door ziekte op bepaalde momenten wel eens kunnen uitvallen. Niets aan te doen, denk je dan als...