Wat is design thinking?

In een wereld waarin een innovatiebureau je goed kan helpen met je innovatieproces binnen je bedrijf te verbeteren worden verschillende technieken gebruikt. Een van die technieken is Design thinking. Maar wat is design thinking nou precies? In deze blog krijg je een goed beeld van wat het is, hoe het gebruikt wordt en wat het voor je kan betekenen.

De definitie van design thinking

Design thinking wordt al lang beschouwd als de heilige graal van innovatie en de remedie tegen stagnatie in de groei van je bedrijf. Het heeft bijzonder mooie prestaties geleverd, zoals het omvormen van Airbnb van een falende start-up tot een miljardenbedrijf. Het is een concept dat steeds moeilijker te negeren is, en toch, ondanks dergelijke succesverhalen, is het een concept dat nog steeds bij veel mensen vragen oproept. Design thinking is een ideologie en een proces dat complexe problemen probeert op te lossen op een gebruikersgerichte manier. 

Het richt zich op het bereiken van praktische resultaten en oplossingen die technisch haalbaar zijn (ze kunnen worden ontwikkeld tot functionele producten of processen), economisch levensvatbaar zijn (het bedrijf kan het zich veroorloven om ze te implementeren) en wenselijk voor de gebruiker (ze voorzien in een echte menselijke behoefte). Het probleem moet benaderd worden vanuit het perspectief van de gebruiker. Tegelijkertijd gaat het bij design thinking om praktijk; het doel is om je ideeën zo snel mogelijk om te zetten in tastbare producten of processen.

Hoe kun je het inzetten en wat kan het voor je doen?

Design thinking is eigenlijk gebaseerd op vijf principes: je doelgroep observeren en begrijpen, je observaties van de vorige fase definiëren, een probleemstelling opstellen en mogelijke (out of the box) oplossingen bedenken, prototypes creëren en als laatste deze testen. Met design thinking kun je ook klein beginnen. Je kunt ervoor kiezen om je te richten op slechts één aspect van het design thinking proces, zoals het leren kennen van je klanten en een bewuste poging doen om meer empathie te tonen op een dagelijkse basis. Je doelgroep interviewen, je klanten interviewen over tevredenheid, brainstormsessies onder je medewerkers organiseren en je medewerkers stimuleren om actief bij te dragen aan ideeën zijn allemaal kleine stapjes richting een design thinking gerichte werkmethode. 

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Zonder goede logistiek kunnen veel bedrijven het wel vergeten, het is zo’n ontzettend cruciaal onderdeel van de meeste bedrijven dat

...

In een hectische vergadering loopt de spanning hoog op. De projectleider, normaal kalm en beheerst, verliest zijn geduld en laat

...

Verhuizen in een drukke stad zoals Amsterdam kan een ingewikkelde onderneming zijn. De smalle straatjes, beperkte parkeergelegenheid en de hectische

...

Ben je op zoek naar een unieke manier om jouw ruimte op te fleuren en tegelijkertijd wat extra comfort toe

...

Een keuken op maat in uw bedrijfspand draagt niet alleen bij aan de tevredenheid en productiviteit van uw medewerkers, maar

...

Drie redenen waarom algemene voorwaarden op je website van belang zijn Natuurlijk wil je als onderneming zakelijke problemen zoveel mogelijk

...

Kalenders zijn een ontzettend sterk promotiemiddel. Het is namelijk een simpel product en kan dus op grote schaal worden uitgedeeld.

...

Als je een bedrijf hebt dat veel bezoekers ontvangt, is het een must om stoelen aan te schaffen die functioneel

...

Geef jij ook iedere maand een bijdrage aan verschillende goede doelen om op te komen voor het milieu, de dieren

...